گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گردآوری شواهد در گزارش تخصصی

گردآوری شواهد یک

مشاهده رفتار آرزو در مدرسه توسط معلم:

آرزو بر روی کلاس همیشه گوشه آخرو کنج کلاس را برای نشستن انتخاب می کند. در بحث های گروهی اصلأ شرکت نمی کند و فقط به هنگام سوال و جواب حرف می زند آن هم آهسته و به صورت زمزمه ولی با این حال در امتحانات کتبی نمرات متوسطی را کسب می کند در کلاس شکایتی از کسی ندارد حتی اگربچه ها او را اذیت کنند.

در زنگ تفریح اکثرأ تنهاست و گاه وقتی با یکی از بچه ها به نام آرزو هم صحبت می شود. در مواقع تنهایی در گوشه ای از حیاط مدرسه می ایستد و با نوک پا به زمین می کوبد و یا می نشیند و سنگها را به هم می زند. در زنگ ورزش در بازی با بچه ها اصلأ شرکت نمی کند و کتاب در دست میگیرد و وقتی از او خواسته می شود که با بچه ها بازی کند فقط به دنبال بچه ها می دود و حتی از توپ گریزان است واز گرفتن آن خوداری می کند. در هنگام رفتن به خانه تنها و سربه زیر به خانه می رود و گاهی اوقات آرزو او را همراهی می کند.

مصاحبه از والدین ودوستان:

روزی به خانه آرزو رفتم و با والدین او ملاقات کردم.پدر او فردی مسن تقریبأ شصت وپنج ساله و مادرش نیزمسن بود. پدرش این گونه بیان میکرد که شش فرزند دارم چهار پسر ودودخترکه هر کدام بعد از ازدواج به شهر رفتند و آرزو آخرین فرزند من است که او در سن سه سالگی دچار تشنج شد و بعد از مداوا کمی لکنت زبان داشت که در سن شش سالگی برطرف شد و الان هیچ مشکلی ندارد اما دختر مؤدب و کم حرفی است او را خیلی دوست دارم و هرجه بخواهد برای او آماده  می کنم. مادرش بیان می کند او همیشه بعد ازانجام تکالیفش به سراغ تلویزیون میرود،کمتر بیرون میرودووقتی ازاومی خواهم کاری انجام دهد و یا به خانه ی اقواممان بیاید بدون چون چرا می پذیرد اما در مهمانی ها آرام و ساکت است و با کسی هم حرف نمی زند و فقط به سوالات دیگران جواب کوتاه می دهد و بارها او را نزد پزشک برده ایم و گفتند که هیچ مشلی ندارد.

دوست آرزو(آرزو) که الان کلاس پنجم می باشد می گوید آرزو از اول ابتدایی تا الان بامن است او دختر خوبی است ولی بچه ها او را دوست ندارد چون خوب بازی نمی کند اما اودختر مؤدب و ساکتی است و با کسی کاری ندارد درس هایش را هم خوب می خواند و فقط دوست ندارد زیاد با کسی حرف بزند.

همکلاسی های دیگر آرزو می گویند که ما کاری با او نداریم  اوخودش دوست ندارد با ما باشد وبا ما بازی نمی کند حتی روی کلاس هم چیزی به ما قرض نمی دهد و دوست دارد همه چیزش فقط مال خودش باشد و یکی از بچه گفت" او مریض است" بقیه بچه ها هم او را تأیید کردند

معلم سال قبل آرزو میگوید که آرزو در سال قبل نیز چنین آرام وساکت بود وهر چه تلاش کردم که او را تغییر دهم که بر روی کلاس اظهار نظرکند و خود را نشان دهد در او اثری نداشت و گاهی به تنبیه متوسل می شدم که بدتر در او تأثیر عکس داشت. ودر طول سال مأمورانی که از طرف بهداشت آمدند اظهار داشتند که آرزو در سن پایین دچار تشنج شده و لازم است که توجه بیشتری به او شود

بیان مسئله گزارش تخصصی مشکل عدم فعالیت و مشارکت کلاسی


همان طور که می دانید اصول وپایه ی هر کشوری از آموزش وپرورش آن کشور نشأت می گیرد واگر کشوری بر آموزش و پرورش خود سرمایه گذاری کند،در بلند مدت شاهد پیشرفت های چشمگیری در تمام امورکشوری خواهند شد. درکشور ما نیز گرچه قبلأ اهمیت خاصی به آموزش وپرورش داده نمی شد ولی درچند سال اخیر در حال ارزش دادن و سرمایه گذاری در آن می باشند.

در کشور ما بر اساس سلسله مراتب، وزارت آموزش و پروش در رأس قرار دارد که بر سازمان های آموزش و پروش استانها نظارت دارد که این سازمان ها خود بر ادارات آموزش و پرورش شهرستانها ومناطق تابعه خود نظارت دارند و در نهایت این سلسه مراتب به مدارس ختم می شود که وظیفه تآرزوم وتربیت فرزندان این مرز وبوم را بر عهده دارند که همه این سازمانها و تشکیلات هدفی جزء تآرزوم و تربیت مردم کشور جهت به وجود آوردن نیروی کارآمد تر ندارند. البته در این راه تآرزوم وتربیت مشکلات فراوانی برای معلم ومتعلم وجود دارد که باید از عهده آنها برایند که من در این تحقیق به یکی از مشکلات که گوشه گیری و انزوا طلبی  در دانش آموز خودم می باشد پرداخته ام و در تلاشم مشکل دانش آموز خود را با روش گزارش تخصصی برطرف کنم. در ادامه تحقیق با مراحل کار و نحوه ی انجام این تحقیق آشنا خواهید شد.

اهمیت موضوع

 

درآموزش و پرورش معلم نقش یاد دهنده ودانش آموزنقش یاد گیرنده(متعلم) رادارد. در این راه تعیم وتعلم مشکلات فراوانی بر سر راه وجود دارد که با همکاری معلم ومتعلم باید برطرف گردد تا امر آموزش به سهولت انجام گیرد.

از مشکلات عدیده ای که در دانش آموزان وجود دارد می توان غیبت های بیش از حد دانش آموز، بیش فعالی دانش آموز ، حواس پرتی و عدم توجه به درس ، اضطراب واسترس ، انزوا طلبی وگوشه گیری و... می باشد.

از میان این مشکلات انزواطلبی وگوشه گیری درمیان برخی از دانش آموزان وجود دارد. انزواطلبی وگوشه گیری عارضه ای است که باعث می شود کودک و نوجوان از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری می کندو این کودکانو نوجوانان نوعأ با تقلیل یافتن علایق ذهنی و عاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوست نزدیک و صمیمی محرومند.(سیف، 1380 :  35).

این مشکل به نوبه ی خودنه تنها در روحیات فرد اثر می گذارد بلکه دردرس آن نیز تأثیر گذار خواهد بود و بهتر است معلم چاره ای برای برطرف کردن آن بیاندیشد. حال در مدرسه ی مادختری با نام آرزو وجود دارد که دچار همین مشکل شده و ما در صدد آن هستیم که مشکل آن را برطرف کنیم که با چنین مسئله ای روبرو هستیم:

توصیف وضع موجود

اینجانب ........................دارای .............سال سابقه کار در آموزش و پرورش می باشم و هم اکنون   آموزشگاه .............. مشغول خدمت  می باشم در سال تحصیلی اخیر متوجه مشکل جدی یکی از دانش آموزانم به نام آرزو در رابطه با گوشه گیری وی شد. او در لباس پوشیدن همیشه لباسهای او پاکیزه است ولی آنها را نامرتب می پوشد و نیز گاهی اوقات ازعطرهم استفاده می کند، ناخن های خود را همیشه کوتاه می کند وسعی می کند که نظافت خود را همیشه رعایت کند. این دانش آموز برروی کلاس همیشه ساکت و آرام است و معمولأ برای نشستن چه در کلاس وچه در حیاط گوشه ی آخر در کنج را انتخاب می کند، صبحت نمی کند مگر در مواقعی که سوالی از او بپرسیم که آن وقت هم تلاش می کند با سرعت جواب را بدهد و آرام بگیرد و اگرجواب را نداند به من نگاه می کند وهیچ جوابی نمی دهد و وقتی از او میخواهم صحبت کند فقط به من نگاه می کند.درزنگ ورزش با دیگر دانش آموزان بازی نمی کند وتنها در گوشه ای از مدرسه می ایستد وبه آنها نگاه می کند. در زنگ های تفریح بارها وبارها مشاهده شده که فقط در گوشه ای می ایستد و یا نشسته و سنگ های در دستش را به هم می کوبد.تابحال دیده نشده با دانش آموز دیگری در حال گفت وگووقدم ردن باشد.در کلاس ازحق خود دفاع نمی کند و فقط  سرش را پایین می اندارد. بنا بر این لازم بود که روی مشکل وی و راهکار های برطرف نمودن این مشکل به طور جدی کار شود.

گزارش‌تخصصی مدیر چالش ها ، مشکلات و موانع در رابطه با واحد آموزشی متوسطه اول و ذکر راهکار ها و پیشنهادات

گزارش‌تخصصی مدیر 

در این فایل گزارش تخصصی مدیر  تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی متوسطه و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما مدیران قرار می دهیم.

دیدگاههای مختلفی در مورد شیوه مدیریت مدارس وجود دارد عده ای از مدیران مدارس ریشه بسیاری از مشکلات وراه حل های مدارس را در منابع مالی ، فیزیکی وبودجه آن می دانند این افراد بیشترین توجه خود را به ورودی های سیستم مدرسه معطوف می دارند عده ای دیگری اعلام می دارند که اگرچه توجه به منابع موجود در ورودی های سیستم ازاهمیت بالایی برخوردار است اما باید به فرایند سیستم توجه بیشتری معطوف داشت آنها در فرایند سیستم به محتوی ، روش ها ، چگونگی تدریس ، نحوه ی مدیریت وارزشیابی تاکید می نمایند .

در مدیریت کیفیت جامع که خود محصول مدیریت فرایند مداراست تلاش می کند برنامه ریزی استراتژیک را وارد رفتار روزانه مدارس کند در این روش که به مشارکت همه کارکنان تاکید می ورزد روش ها ، ابزارومدل های مناسبی برای بهبود بخشیدن به کیفیت کار مدرسه به مدیران وکارکنان ارائه می دهد که لازم است مدیران وکارکنان با آموزش این شیوه ها تغییرات عمده ای را در روشهای کاری خود بوجود آورند وهمزمان با این تغییرات برنامه ریزی مناسبی را معمول واجرا نمایند .

تیترهایی که در این گزارش تخصصی مدیر وجود دارد شامل موارد زیر است:

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

گزارش تخصصی چگونه توانستم مشکل عدم فعالیت و مشارکت کلاسی را در آرزو دانش آموز افغانی برطرف نمایم؟

        علم از آن نقطه و آن زمان آغاز شد که بشر به فکر حل مسائل مختلف زندگی افتاد. به عبارت دیگر، تاریخ تولد بشر است. بشر اولیه برای حل مسائل و مشکلات خود از ابتدایی ترین مرحله شروع کرد و به کمک برخی از روابط تجربی قادر شد پیرامون خویش را کم و بیش بشناسد و بدین طریق پیچ  و تاب و فراز و نشیب هستی آگاه شد یکی از این علوم، علم روانشناسی است. منظور از روانشناسی، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست. این علاقه روزافزون روانشناسان به مسائل روزمره و علمی بشر ، موجب شده است که دانش ما در افراد،به ویژه کسانی که دچا مشکلات روانی هستند، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است.در هر طبقه و صنفی و در هرگروه و جمعی ، اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند. بنابراین در مورد همه افراد، اعم از کارگر و دانش پژوه، پزشک و مهندس، زارع ، استاد دانشگاه و غیره، خطرابتلا به ناراحتیهای روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد.رفتار کم رویی و انزواطلبی ، یکی از رفتارهای نسبتاً شایع است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود فرد را به سمت و سوی مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زود رنجی سوق خواهد داد. عدم احساس توانمندی و کمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است.در سال تحصیلی اخیر بنده با دانش آموزی  افغانی به نام آرزو برخورد کردم که دادای مشکل گوشه گیری و عدم ارتباط با دانش آموزان ایرانی  بود . با توجه به مشکلات وی من تصمیم گرفتم که علاوه بر برطرف نمودن مشکلات این دانش آموز گزارش تخصصی خود را نیز در این رابطه بنویسم.

کلیدواژه : گوشه گیری-خجالتی کم رویی-دانش آموز-معلم

 

مقدمه

گوشه گیری از نظرلغوی به معنای تنها و مجرد و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است. گوشه گیر کسی است که از مردم دوری می کند وعزلت می گزیند و بدان وسیله خود را با محیط اطراف سازگار می سازد,البته هرنوع عزلت و در تنهای ماندن گوشه گیری تلقی نمی شود هر انسان گاه گاهی دوست دارد تنها باشد تا به خود شناسی وحل مشکلات زندگی بپردازد گوشه گیری زمانی حالت بیماری پیدا می کند که فرد از آمیزش با جمع و همنوعان بیزار و بیمناک باشد در این مورد اگر گوشه گیری بموقع درمان نشود به پیدایش حالات روانی شدید و افسردگی منجر می شود. (شفیع آبادی ، 1374، ص 94) .

کم بود محبت در خانواده می تواند یکی از علل بروز کم رویی باشد که توجه به به کودک و بر طرف کردن خواسته های او هم چنین تشویق و مورد مشاور ه قرار دادن می تواند در درمان این نقیصه کمک کند.در سال تحصیلی اخیر  پس از برخورد با دانش آموزم آرزو و صحبت با تنی چند از آموزگاران در رابطه با حل مشکل وی تصمیم گرفتم به صورت تخصصی و علمی بر روی این قضیه تمرکز نمایم.

در واقع مشکل آرزو گوشه گیری و انزوا طلبی بود، پدرش چندین بار مراجعه کرده بود و از افت تحصیلی و بی علاقگی او در انجام تکالیف صحبت کرده بود و از اینکه علاقه ای ندارد که با سایر دانش آموزان دوست شود و همیشه توی لاک خودش است، نگران بود و خواستار حل مشکل دخترش شده بود.

حس انسان دوستان و مقتضیات شغل اینجانب ایجاب می کرد که نسبت به حل این مشکل باید احساس وظیفه نموده و تمام سعی و فکر خود را بکار انداخته تا مشکل این دانش آموز را حل کنم .

 

توصیف وضعیت مطلوب در جریان گزارش تخصصی

توصیف وضعیت مطلوب

پس ازاجرای راه حل های انتخاب شده گزارش تخصصی حصول نتیجه ی مثبت مبنی بر شرکت باعلاقه و انگیره ی دانش آموزان درنماز جماعت مدرسه ؛ مشاهده نمودم که در زمان برگزاری نماز هیچ دانش آموزی در کلاس نمی ماند ، و همچنین دانش آموزان به طور مرتب قبل از نماز وضو می گرفتند و اشکالاتی که در وضو گرفتند داشتند ازمن یا پیش نماز می پرسیدند . درحین اجرای نماز جماعت نظم را برهم نزده وبا یکدیگر صحبت نمی کردند .نه تنها مهر یکدیگر را به کناری نمی انداختند بلکه در مواردی هم با احترام مهرها  را جابه جا می کردند .

گرد آوری شواهد دو

برای بررسی نتایج حاصله وسنجش میزان تغییر دانش آموزان رفتار آن ها در گزارش تخصصی را مورد مشاهده قرار دادم .

با مصاحبه ای که با اولیای دانش آموزان داشتم بیشتر آن ها اظهار داشتند که بچه هایشان درمنزل نماز می خوانند . همچنین پیش نماز مدرسه اظهار داشتند که دانش آموزان شرایط خواندن نماز جماعت را دوست دارند   و مقررات مربوطه را رعایت می کنند .

سؤالاتی که از بچه ها درخصوص نماز پرسیدم نشان دهنده ی این امر بود که بیش از 80 درصد آنان به نماز جماعت علاقه مند شده بودند  وهمچنین از مکان برگزاری نمازجماعت در مدرسه راضی بودند وحدود 30 درصد آنان گفتند که والدینشان در خانه نماز می خوانند .        

   

نتیجه گیری

با انجام این گزارش تخصصی نتیجه گرفتم که :

1-        اگر در تربیت دینی از روش های غیر مستقیم مثل نمایش و شعر و قصه و خاطره گویی و تشویق های کلامی و متنوع استفاده شود و مورد نقد و بررسی توسط خود دانش آموزان انجام شود و همچنین اگر خود دانش آموزان در اجرای نمایش به ایفای نقش بپردازند و فقط تماشاگر نباشند بسیار مفید خواهد بود.

2-        در تربیت دینی مثل آموزش نماز و ترغیب دانش اموزان به نماز و نماز جماعت به اصولی باید توجه شود از قبیل اصل تکریم شخصیت، مهربانی، محبت، تدریجی بودن تربیت، اصل آسان گیری به جای سخت گیری، استفاده از روش های غیر مستقیم به جای روش های مستقیم، رغبت و خواستن، تکرار و مداومت اصل الگویی و تشویق و تایید

3-        تلاش معاونان پرورشی و مدیریت مدرسه به تنهایی در تربیت دینی دانش آموزان کافی نیست بلکه با توجه به این که خود معلمان ارتباط بیشتری با دانش آموزان خود دارند قدم های مفیدی در این راه می توانند بردارند و به موفقیت بیشتری دست یابند و این تفکر بعضی از همکاران که تربیت دینی دانش آموزان فقط وظیفه ی مربیان پرورشی است تفکر اشتباهی است.

4-        بسیاری از مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان را از طریق گزارش تخصصی میتوان بررسی و رفع کرد.

5-        آنچه در این باب بسیار  ضروری به نظر میرسد همسویی تربیت، در خانه ومدرسه می باشد، تا دانش آموزان خود را بر سر دوراهی یا احتمالا چند راهی تصور نکنند و خلاصه قله ی رفیع تکامل را بدون انحراف و تزلزل فتح نمایند.

 

پیشنهادهایی برای همکاران

راههای ترغیب دانش آموزان به اقامهٔ نماز

1- تکریم و شخصیت دادن به دانش آموزان نوجوان

2- استقبال از دانش آموزان و دانش آموزان

3- اصل مجاورت

4- تشویق و ترغیب

5- مسئولیت و تقسیم کار گزارش تخصصی

6- اصول اعتقادی

7- تکریم و بزرگداشت نماز

8- از تحمیل و زور خودداری کنیم.

9- تخلق به اخلاق و اصول انسانی

10- تغییر در سازمان مساجد و نمازخانه ها

پروردگارا ! به ما لیاقت اقامه، تعظیم و تکریم و تبلیغ شایسته « نماز» را عنایت فرما.