گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی

گزارش تخصصی برای معلمان و دبیران مدارس

گزارش تخصصی بیان مسئله علل ضعف در درس املا

بیان مسأله

از آنجایی که دیکته یکی از مهمترین مواد درسی دانش آموزان محسوب می شود. که آن نیز به علت مهم بودن مهارت های نوشتاری است، شاید بتوان دلیل این امر را در عینی بودن مهارتهای نوشتاری دانست که امکان تحلیل مشکلات کودک را فراهم می سازد. با توجه به اهمیت موضوع سعی کردم دقت و تعمق بیشتری در درس املاء دانش آموزان داشته باشم. بنابراین مشکل این دانش آموز فکرم را خیلی مشغول کرده است. از آنجایی که وظیفه شغلیم ایجاب می کرد سعی کردم برای حل این مشکل راه حلهایی پیدا کنم تا شاید بتوان با به کار گرفتن این شیوه ها به کودکانی که به علت ضعف در دیکته به آنها برچسب کم ذهنی ، تنبلی ، حواس پرتی ، عقب مانده زده می شود کمک کرد.   املاء کلمه ای عربی و دارای معانی گوناگون از قبیل :پر کردن ،بر سر جمع سخن گفتن و تقریر است . دیکته کلمه ای است فرانسوی به معنای مطلبی که کسی املاء کند و دیگری بنویسد. واژه ی دیکتاتورهم فرانسوی از همین کلمه است و به معنا ی فرما نروایی است که با قدرت و زور حکومت افکار و عقاید خود را بر جامعه تحمیل کند .منظور از اضطراب هیجان نا خوشایندی است که با اصطلا حاتی مانند  «نگرانی »،« دلشوره»،« وحشت»و«ترس» بیان می شود . اضطراب سبب به هم ریختن تعادل موجود می گرددو چون فرد دائما به منظور برقراری تعادل کوشش می کند ، می توان گفت اضطرب یک محرک بسیار قوی است که امکان دارد گاهی مفید و زمانی مضر باشد و این بستگی به درجه «ترس» ومقدار «خطری » دارد که متوجه فرد است اضطراب تنها زمانی نا بهنجار محسوب می شود که در برابر موقعیتهایی رخ دهد که اکثر مردم به راحتی آنها را حل و فصل می کنند.

پیشینه تحقیق

پیشینه‌‌ی پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحب‌نظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعّالیّتی فکری(تحلیلی و انتقادی) است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینه‌ی پژوهش را شناسایی می‌کند و بر اساس یک الگوی مشخّص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود،‌آنها را بررسی، تحلیل و نقد می‌کند تا در راستای پژوهش خود از آنها استفاده کند. (پریرخ و فتّاحی، 1384)

الف) مبانی نظری:

عمل نوشتن، از دیدگاه والاس و ا. مک لافلین( ترجمه‌: م.تقی منشی طوسی،1373) با چند مهارت سرو کار دارد از جمله: توانایی نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمه‌ها، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه و... به عقیده‌ی آن‌ها، جای شگفتی نیست که بسیاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری از فعّالیّت‌های زبان نوشتاری بیزار و تا حدّ امکان گریزان باشند.

در رابطه با اجرای روش‌های فعّال یاددهی و یادگیری در کلاس، بریان.ج، کرتی(مترجم: فروغ تن‌ساز،1373) بر این نکته تأکید دارد که از جمله نتایج مفید برنامه‌هایی که دانش‌آموزان در آن فعّال هستند؛ احساس رضایتی است که برای دانش‌آموز از شرکت مفید و فعّالیّت بدنی، حاصل می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود در نگرش آنان نسبت به فعّالیّت، اعتماد به نفس داشتن و مهارت‌های همکاری‌های اجتماعی و خلاقیّت تأثیر می‌گذارد.

موسوی زنجانرودی (1378) نیز محبت و تشویق را در تعلیم و تربیت بسیار مؤثّر می‌داند و عقیده دارد که : پایه‌ی حیات بشری بسته به محبت است ، محبت به هرکسی کاری است به یاد ماندنی و فراموش ناشدنی. این محبت است که یک عمر ، انسان را در حفاظت خود محکم و سالم نگه می دارد و سلامت حیات او را بیمه می کند و در سرنوشت او نقش مهمّی را ایفا می کند و ریشه عمیق روانی و روحی دارد. محبت یک مسئله فطری است و بشر طالب آن است. او توقع دارد. توقع از پدر، توقع از مادر، مربیان، معلّمین و دیگران که در حاشیه قرار دارند.

یکی از مباحث عمده در پژوهش پیرامون درس املا، موضوع «علل غلط‌نویسی دانش‌آموزان در املا» است که تاکنون تحقیقات بسیار در مورد آن صورت‌ گرفته‌است. جعفریان یسار(1386) در این رابطه  به دلایل زیر اشاره‌ دارد:

   1. آسیب‌های زیستی یا ژنتیکی: مانند دیس‌گرافی یا دیسلکسی (آینه نویسی و وارونه نویسی)

   2. نبود هماهنگی کامل بین مغز و چشم و دست.

   3. وجود تفاوت بین زبان مادری و زبان نوشتاری.

   4. آموزش ناکافی، ناصحیح و غیر روشمند.

   5. نداشتن دقّت و تمرکز دانش‌آموز در نوشتن و یادگیری مفهوم کلمات و...

ایشان برخی از «راهبردهای افزایش مهارت نوشتن (یا درست‌نویسی)» را چنین بیان می‌کنند: رونویسی دانش‌آموز از مطالبی که به آن‌ها علاقه دارد؛ خواندن برنامه‌ای و هدف‌دار؛ بازنویسی با ایجاد تغییرات جزئی؛

هم‌چنین برخی «راهبردهایی برای تقویت درست‌نویسی (هدف املا)» که شامل: انجام تمرینات تقویت شنیداری و دیداری و بهره‌گیری از روش چند حسی است. نویسنده‌ی مقاله «روش آموزش و افزایش مهارت درست‌نویسی «فرنالد»» را در تقویت املای دانش‌آموزان مؤثّر می‌داند.

پژوهش‌های بسیاری (برای مثال: بهروزیان، 1386؛ ‌حسینی،1387) در مورد رابطه میان بازی و تأثیر آن در یادگیری انجام شده‌است. که حدّاقل در یک زمینه، یافته‌ مشابهی را تأیید می‌کنند: تجارب یادگیری فعّال در زبان آموزی، خواندن، نوشتن و تشخیص حروف، در کودکان بسیار مؤثّر است؛ به گونه‌ای که یادگیری همراه با بازی و فعّالیّت، به مراتب سریع‌تر و بهتر از زمانی بوده‌است که به صورت غیرفعّال به کودکان آموزش داده‌می‌شود؛ به خصوص اگر این فعّالیّت‌ها همراه با بازی‌های کنترل خویش همراه شوند.

در مقایسه با جعفریان یسار(1386)، علوی مقدم و علیزاده(1389)به یافته‌های جدیدتری در زمینه‌ی علل غلط‌نویسی دانش‌آموزان و راه‌حل آن دست‌یافته‌اند. همین‌طور در این پژوهش به ویژگی یک املای مناسب اشاره شده که برخی از آن‌ها عبارتند از:

الف) وحدت موضوع بسیار مؤثّر است و از املای گسسته باید پرهیز کرد. به بیان دیگر ارتباط معنایی بین جمله‌ها و عبارات املا باید رعایت شود.

ب) ساختار داستانی و روانی می‌تواند بهترین املاها را بسازد. ساخت روایی متن. انگیزه‌ی پیگیری را در دانش‌آموز تقویت می‌کند. مثل گفتن یک قصًه یا داستان در یک املای تقریری.

گزارش‌تخصصی معاون پرورشی بررسی آسیب شناسی و عدم شرکت دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی و پرورشی

گزارش‌تخصصی دبیر

در این فایل گزارش‌تخصصی دبیر تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی  و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما دبیران قرار می دهیم.

رایند انجام کارها  باید براساس برنامه از پیش تعیین شده صورت گیرد.. مربیان و معاونین پرورشی نیز باید برای انجام فعالیتهای پرورشی برنامه ریزی منظم و منسجمی طراحی کنند و فرایند انجام آن کار را بر طبق  برنامه ریزی صورت گرفته انجام دهند.

مسابقات فرهنگی و هنری یکی از میادین رقابت دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی است.  شرکت در مسابقات فرهنگی و هنری یکی از مولفه های ارزیابی فعالیتهای پرورشی مدارس به طور عام و عاملین پرورشی مدارس به طور خاص است. به همین منظور همه مدارس به طور عام و عاملین پرورشی به طور خاص، سعی می کنند با تمام توان و قدرت در این مسابقات شرکت کنند و نمره ارزیابی مدرسه را در فعالیتهای پرورشی بالا ببرند. البته اجرای چنین فعالیتهای پرورشی در مدارس تنها بر عهده عاملین پرورشی نیست و همکاری و مساعدت کلیه پرسنل مدارس و دانش آموزان و حتی اولیای دانش آموزان در این امر لازم و ضروری است و علاوه بر اینها مولفه های دیگری از جمله امکانات مدارس، زمان و غیره در انجام فعالیتهای پرورشی در مدارس دخیل هستند. ولی نقش اصلی در فعالیتهای پرورشی بر عهده عاملین پرورشی است، اوست که باید از همه عوامل و امکانات مدرسه برای انجام چنین فعالیتهایی استفاده کند.

تیترهایی که در این گزارش تخصصی دبیر وجود دارد شامل موارد زیر است

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری


ادامه مطلب

گزارش تخصصی عوامل بروز گوشه گیری در دانش آموزان

عوامل بروز گوشه گیری در دانش آموزان

* محرومیت از محبت خانواده

* عدم امنیت روانی در محیط خانه و مدرسه و غشارهای روانی مستمر

  *  شکست وتحقیر شدن در جمع

* اختلال در تکلم و گوش دادن

*  نقص عضو وبیماری های جسمی فیزیولوژیک

*کنترل شدید تربیتی وسخت گیری های وسواس گونه و غیر منطقی

*   تنبه،توبیخ و سرزنش کودک و نوجوان توسط والدین بویژه محرومیت از عواطف مادر

 

 علل گوشه گیری و انزوا در یگانه


* بیماری تشنجی که در کودکی به آن مبتلا شده.

* برچسب زدن بیماری توسط دیگران.

* اختلاف سنی زیاد والدینش با او و عدم محبت والدین

* تربیت کنترل شده ی والدین که او را در قفس خود قرار داده اند

* سرزنش و توبیخ زیادی توسط معلمان گذشته

* ندادن مسئولیت به او برای نشان دادن خود در جمع

*عدم پذیرش او در بازی های جمعی توسط دیگر دانش آموزان

ارائه راه حل:

در تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده برایحل مشکل آرزو راه حل های جدید وجالبی بدست آمده که به ترتیب اولویت عبارتند از:

* حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیتهای مناسب باتوجه به میزان توان جسمی و ذهنی آرزو جهت تقویت اعتماد به نفس آن

* قرار ندادن آرزو در موقعیت هایی که شکست را به دنبال دارد و بالعکس تشویق و زمینه سازی جهت حضور آرزو در فعالیت های جمعی و گروهی

* ایجاد آمادگی لازم برای جرأت ورزی در بیان عقاید ونظریات خود ونیز پذیرش نظریات مخالف از طرف مقابل

* مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت جسمی آرزو(در صورت وجود مشکل) و رفع مشکل و اندیشیدن راه جدید

اجرای راه حل:

در اجرای راه حل بر طبق اولویت بندی راه حل اول یعنی:

((حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیت های مناسب با توجه به میزان توان جسمی و ذهنی آرزو جهت تقویت اعتماد به نفس آن.))

را برگزیدیم و جهت اجرای به منوال زیر اقدام کردیم.

در اولین اقدام از اولیاء آرزو دعوت کردیم که به مدرسه آیند ولی تنهامادر آرزو به مدرسه آمد بعد ازاحوالپرسی های روزمره خواسته های خود را به ترتیب اولویت های زیربا اودر میان گذاشتم واز او خواستم که آنها را با خانواده در میان بگذارند وحتمأ به آن عمل کنند.

*مسولیت کارهای آرزو را به خود او واگذار کنند.

*در کارهای خانه از آرزو کمک بخواهند وبه او مسئولیت واگذار کنند.

*فرزند خود را با نام های آقای مهندس ، آقای دکترو... صدا بزنند.

*در جمع هایی که آرزو حضور دارد ازاو تعریف وتمجید کنید.

و نیزتصمیم گرفتم خودم در مدرسه کارهای زیر را برای بهبود آرزو آنجام دهم

*آرزو را به عنوان نماینده ی کلاس معرفی کنم.

*در زنگ ورزش آرزو را در بازی ها شرکت دهم و خودم عضو تیم او باشم.

*در زنگ های تفریح از او چشم بر ندارم وسعی کنم با او خلوت کنم وبا او هم صحبت شوم.

*بیشتر او را پای تخته بیاورم و از او سولات شفاهی بپرسم.

*کارهای خارج منزل وبه صورت گروهی (که آرزو عضو گروه باشد)به آنها بدهم مانند ساختن بالن.

*و در نهایت مسئولیت هایی در مدرسه به او بدهم که بیشتر با دانش آموزان هم کلام شود. مثلأ شهردار مدرسه

جمع آوری اطلاعات (شواهد2)

پس از اجرای راه حل ارائه داده شده نوبت به جمع آوری اطلاعات میرسد و ما در این مرحله میخواهیم بدانیم که آیا نتایج خوبی را از این راه حل بدست آورده ایم یا راه حل جدیدی برای مشکل آرزو انتخاب کنیم.

معلم: بعد ازتغییر جای آرزو به نیمکت اول دیگر در ردیف های آخر او را مشاهده نکرده ام  در زنگ تفریح هنوز هم در گوشه ای می ایستد ولی بعضی وقت ها مشاهده می شود که کنار بچه ها ایستاده و به حرف های آنها گوش می دهد. در زنگ ورزش با بچه ها بازی می کند ولی هنوزم از توپ گریزان است و توپی که به او می سپارند فورأ به فرد دیگری می سپارد تا از مسئولیت آن فرار کند. در دروس شفاهی بهتر شده اما هنوزم اثرات استرس واضطراب در چهره ی او آشکاراست وکار خود را به عنوان نماینده ادامه می دهد و همه ی  دانش آموزان از او راضی هستند.

والدین: در دیداری که با والدین آرزو درمدرسه داشتم اظهار داشتند که آرزو در جلوی آینه می ایستد و با خود حرف میزند( که این نشانه ی تلاش آرزو برای اجتماعی شدن می باشد). وقتی به مهمانی میخواهیم برویم فورأ حاضر وآماده می شود.کارهایی را که به او می دهیم بعضی وقت ها انها را خراب می کند اما بازهم دوست دارد در کارهای خانه به ما کمک کند.گاهی اوقات دوست او آرزو به خانه می آید وبا هم بازی می کنند ودرس می خوانند.

دوستان آرزو و همکلاسی ها: آرزو در درسهایش پیشرفت کرده و در زنگ ورزش با ما بازی می کند.حتی کاراته هم کار می کند .هم گروهی های آرزو اظهار داشتند آرزو در کارهای گروهی خیلی خوب است و کارهایش را درست انجام می دهد و به ما هم کمک می کند. آرزو می گوید:من به خانه آرزو میروم و با او بازی میکنم ودر درسهایش به او کمک می کنم، آرزو با بقیه بچه ها دوست شده و بچه دیگر به او بیمار نمی گویند.

تجزیه وتحلیل اطلاعات گرد آوری شواهد دو :

در اطلاعات به دست آمده از مشاهدات معلم(خودم) و والدین ودیگر دوستان مبنی بر اینکه آرزو در اجتماع و گروها حاضر می شود و از با آنها بودن لذت می برد حاکی از آن است که تلاشهایی که انجام داده ایم آرزو را از حالت انزوا وگوشه گیری در آورده ودر حال سوق دادن به سوی اجتماعی شدن می باشد. گرچه نمی توانیم ادعا کنیم که آرزو  کاملأ بهبود یافته اما این را می توانیم بگوییم که آرزو تغییرات چشمگیری داشته و در این راه در حال پیشرفت می باشد و ما برای بهبود کامل آرزو همین رویه را در پیش می گیریم به امید آنکه آرزو  یکی از شخصیت های اجتماعی این مرز وبوم گردد.

مبانی نظری پژوهش

کودک کمرو هر چند که برای دیگران ناراحتی ورنجش ایجاد نمی کند لکن ممکن است به علت دنج تاشی از احساس نا امنی وبی کفایتی در خود جزء ناشادترین کودکان باشد. درنتیجه پیوسته بد نیای درون خویش پناه می برد. و اگر در مورد رفتار غیر اجتماعی این قبیل کودکان و نوجوانان چاره ای اندیشیده نشود احتمالا خطرناکترین و مساعد ترین وضع را برای ابتلاء به اسکیزو فرنی (جنون خواهند داشت . هر چند که همه کودکان کمرو و منزوی به بیماری روانی دچار

نمی شوند لکن تعدادی از آنان قربانی این بیماری خواهند بود.گوشه گیری، کم رویی و انزوا طلبی عارضه ای است که باعث می شود کودک و نوجوان از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کنند. این کودکان و نوجوانان نوعاً با تقلیل یافتن علایق ذهنی و عاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوستان نزدیک و صمیمی محروم اند. نوجوانی که کم رو و گوشه گیر است، معمولاً از حضور در فعالیت های جمعی سرباز می زند و فقط با تک دوست خود که نوعاً به او بسیار وابسته می شود اوقات خود را سپری می کند

پیشنهادات

در پایان چند توصیه به آموزگاران محترم دارم:

-دادن مسئولیت بهترین گزینه برای حل مشکل دانش آموزان گوشه گیر می باشد

-تشویق کردن می تواند اعتماد بنفس آنها را افزایش دهد.

-برگزاری گردش های علمی و اردو ها به منظور تعامل با سایر دانش آموزان بسیار مفید است.

- فراهم کردن زمینه برای ارائه گزارش و سخنرانی پیرامون مسائل درسی و کار گاهی توسط این چنین دانش آموزان برای بر طرغ کردن مشکل گوشه گیری انان مفید است.

-در س هنر فرصت خوبی است  تا در پایان فعالیت هنری به نقد هنری و خود ارزیابی پرداخته شود و مجال نقد و ارزیابی به انها داده شود .

-شناخت، پیش مقدمه انجام هر اقدامی می باشد. لذا توصیه می گردد که معلمان عزیز از همان روز های اول سال تحصیلی با کمک مسئولین مدرسه ، اولیا  نسبت به شناخت کامل دانش آموزان اقدام کنند.

- دانش و آگاهی نسبت به مسائل تربیتی و آموزشی ابزار موفقیت معلم می باشد.مطالعه کتب روانشناسی تربیتی و روشهای تدریس باید به یک عادت برای معلمین تبدیل شود.

-از شتابزدگی و هر گونه اقدامی قبل از آگاهی خودداری گردد.برخورد نامناسب مانند تجویز داروی نامناسب می باشد که گاهی اوقات خسرات جبران ناپذیری به بار می آورد و برای برگشت به نقطه اول هیچ راهی وجود ندارد.


گزارش تخصصی گوشه گیری و انزوا طلبی

اسناد و مدارک موجود:

با توجه به کارنامه های آرزو در سالهای قبل پی بردم که آرزو در دروس شفاهی نمرات توصیفی پایینی داشته و میانگین نمرات بقیه ی دروس آن متوسط است و همیشه در درس ورزش نمره حداقل را کسب نموده و در سال جاری نیز نمرات دروس شفاهی و در  پرسش و پاسخهای کلاسی نمرات ضعیفی داشته ولی در امتحانات کتبی نمرات متوسط اما قابل توجهی را کسب نموده.

در پرونده دانش آموز که دفترچه سلامت آن را مطالعه کردم آرزو از هر لحاظی مشابه بقیه ی هم سن سالان خودش سالم می باشد ولی در قسمت یادداشتهای پایانی آن نوشته" به گفته ی والدین دچار بیماری تشنج شده" که ما این را نیز باید مد نظر داشته باشیم.

یافته های تحقیق

گوشه گیری وانزوا طلبی چیست؟

.عارضه ای است که باعث می شود کودک و نوجوان از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کند.این کودکان ونوجوانان نوعأ با تقلیل یلفتن علایق ذهنی وعاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوستان نزدیکو صمیمی محرومند. نوجوان که گوشه گیر است معمولأ ازحضور در فعالیت های جمعی سر باز می زند و فقط با تک دوست خود که نوعأ به او بسیار وابسته می شود اوقات خود را می گذراند.

این رفتار یکی از زفتارها نسبتأ شایعی است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود فرد را به سمت مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس،افسردگی،اضطراب و زودرنجی سوق می دهد.عدم احساس توانمندی وکمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات،بیان افکار ونظریات خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است.

برخی از کودکان ونوجوانان در برخورد با محرومیت عاطفی وناکامیها و تنشهای موجود در خانواده راه عزلت طلبی وانزوا گزینی را پیش می گیرند وبر خلاف افراد پرخاشگر که دیگران را مورد پرخاشگری خویش قرار می دهند او با پرخاشگری درونی، خود را هدف پرخاشگری شان قرار می دهند.(لیندن فیلد،1383 : 207)

حساسیت های شدید یک نوجوان در کنار برخی از برداشت های غلط وی،بد بینی و انزوای او را به همراه آورده وهمین عوامل به بی علاقه شدن وی نسبت به درس انجامیده است.از طرف دیگر معلملنی که در زندان هوا وهوس وخود پرستی هستند برای توجیه کوتاهی خود در انجام وظایف انسانی نسبت به دانش آموز که نیازمند راهنمایی وکمک است سعی می کند با زدن بر چسب هایی نظیر روانی،استثنایی و... ضمن توجیه عدم مساعدت خود به این قبیل از دانش آموزان مانع از خجلان ذهن مرداب گونه خود شوند.همین برچسب های شکننده سبب می شود تا انزوا وبدبینی شاگرد عمیق تر شود و در نهایت کار به جایی بکشد که دانش آموز به سبب رفتارهای نابهنجارش با برچسب های بسیا زننده از مدرسه اخراج شود

گوشه گیری در لغت:

گوشه گیری از نظر لغوی به معنای تنها و مجرد و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است. گوشه گیر کسی است که از مردم دوری کند وعزلت می گزیند و بدان وسیله خود را با محیط اطراف سازگار می سازد، البته هر نوع عزلت و در تنهایی ماندن گوشه گیری تلقی نمی شود، هر انسان گاه گاهی دوست دارد تنها باشد تا به خود شناسی و حل مشکلات زندگی بپردازد.گوشه گیری زمانی حالت بیماری پیدا می کند که فردازآمیزش باجمع و همنوعان بیزار و بیمناک باشد. در این مورد اگرگوشه گیری به موقع درمان نشود به پیدایش حالات روانی شدید و افسردگی منجرمیشود.(سیف، 1384: 335)

 

انواع انزوا طلبی و گوشه گیری:

کناره گیری اجتماعی- لالی انتخابی- دوری گزینی- اوتیسم

درکنره گیری اجتماعی افراد انزوا طلب در سازگاری اجتماعی دچار شکست می شوند و از بروز برخورد و معاشرت با مردم خود داری می کنند و سرگرمی های فردی را بر هر چیزی مقدم می شمارند. اغلب آرام و بی سرو صدا بوده و دارای حرکاتی کند  می باشند ولی گاهأ عکس العملی  تند از خودشان نشان می دهند و در انجام امور دچار شرم می باشند و این کار موجب عدم توانایی درکسب مهارتها میگردد.

افراد گوشه گیر در کلاس درس اشکالی برای معلم خود به وجود نمی آورند و اکثرأمعلم با آنها برخوردی ندارد و اغلب به حال خود رها میشوند و چنین دانش آموزی از این کار رها شدن در عذاب است.(شفیع آبادی، ناصری ،1383 : 186)


گزارش تخصصی مدیر بررسی آسیب شناسی و مشکلات فراروی هنر جویان در هنرستان ها

گزارش تخصصی مدیر

در این فایلگزارش تخصصی مدیر تمامی نکات مربوط به گزارش تخصصی هنرستان و بخشنامه آن رعایت شده است و به صورت کامل فایل ورد word و قابل ویرایش آن در اختیار شما مدیران قرار می دهیم.

امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های والدین، تحصیلات و کسب موفقیت دانشگاهی فرزندان و در نتیجه ساختن آینده ای مطمئن از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی برای آنها می باشد. لیکن پیش فرضها و ذهنیات نادرست در انتخاب مسیر صحیح ، باعث می شود که فرزندان یا توان پیمودن راه مورد نظر را تا انتها نداشته باشند و یا طی مسیر آنها با چنان سرخوردگی و دلزدگی همراه باشد که حاصل سالها هزینه کرد جسمی، روحی، مالی و زمانی اولیا و فرزندان چیزی نباشد بجز مشتی  کاغذ پاره که هیچ نقش موثری در تامین نیازهای آتی  جوانان دلبندمان نخواهد داشت. بنابراین راهگشای اخذ تصمیمات درست، داشتن شناخت بهتر از راههای پیش روی دانش آموزان از جمله تحصیل در هنرستان و نقاط تمایز آن نسبت به تحصیل در دبیرستان می باشد.از سال ۱۲۴۳ هجری شمسی که نخستین مدرسه هنری (صنیع الملک) توسط ابوالحسن غفاری تاسیس شد و پس از آن در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی که با مشارکت کشور آلمان اولین سنگ بنای هنرستانهای فنی و حرفه ای (هنرستان صنعتی تهران) به سبک جدید گذاشته شد. تا امروز که انواع هنرستانها و مدارس فنی و حرفه ای در اقصا نقاط کشور گسترش یافته است، همواره هدف این بوده که کسب مهارتهای هنری و فنی به عنوان لازمه داشتن آینده شغلی مناسب و موفقیتهای اجتماعی مطلوب در این رشته ها ، در موثرترین زمان و بصورت هدفمندتری آغاز گردد. چنانچه دانش آموز هنرستانی بسیار زودتر با آنچه هدف تحصیل اوست آشنا شده و قبل از دانش آموز رشته های نظری  می تواند ، تحصیلات و علایقش را منطبق بر یکدیگر ببیند و در نتیجه انگیزه لازم برای ادامه درست راه را بدست آورد.

تیترهایی که در این گزارش تخصصی مدیر وجود دارد شامل موارد زیر است

·         چکیده

·         کلیدواژه

·         مقدمه

·         بیان مسأله

·         پیشینه تحقیق

·         الف) مبانی نظری

·         تعریف تبیین واژه های کلیدی

·         ب) پیشینه‌ی عملی

·         اهمیت و ضرورت حل مشکل

·         گردآوری اطلاعات

·         اقدامات راه حل های پیشنهادی

·         یافتن راه حل مناسب

·         اجرای راه حل های انتخاب شده

·         ارزیابی نتایج بدست آمده

·         بررسی میزان موفقیت

·         نتیجه‌گیری