نتیجهگیری
در طول زمانی که از عمر تعلیم و تربیت مدرن میگذرد، رفته رفته بر دست اندرکاران علوم طبیعی محرز گشته است که تحقیقات دانشگاهی به تنهایی پاسخگوی مسائل و مشکلات علمی آموزش و پرورش نیستند. لذا این نقطه عطفی شد برای شروع نوعی دیگر از پژوهش که بتواند مسائل واقعی محیط کلاس درس و آموزش را حلّ و فصل کند، این تحقیق همان اقدامپژوهی است.
من نیز تلاش کردم که با استفاده از این بستر آماده برای حل مسألهای که در کلاس خود با آن روبرو بودم، گام بردارم و برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنم.هدف اساسی برنامهی درسی زبانآموزی، توجّه به تقویت و پرورش مهارتهای چهارگانه است. به طوری که دانشآموزان در گفت و شنودها شرکت و ارتباط برقرار کنند و افکار، احساسات و نظرات خود را به دو صورت گفتار و نوشتار بیان کنند . در این راستا نوشتن، مرحلهی نهایی و متکاملی است که بر شنیدن، گفتن و خواندن استوار میگردد. چارهاندیشی برای حلّ مشکلات دانشآموزان در این حوزه امری بدیهی و ضروری است. معلّم بایستی با کمک ابزار دقیق علمی و روانشناسی پای به این مرحله بگذارد. روشهای قدیمی از جمله: تکرار و تمرین خستهکننده و رونویسیهای بیهدف، ناکارآمدی خود را در این زمینه به اثبات رساندهاند. اینگونه راهحلها نه تنها مشکلی را از دانشآموزان برطرف نمیسازد؛ بلکه نوعی ملال و دلزدگی را نیز پدید میآورد.کار یک معلّم در زمینهی استفاده از روشهای مختلف تدریس را میتوان به کار یک نقّاش تشبیه کرد. همانطور که یک نقّاش برای ترسیم و خلق یک تابلوی نقّاشی از رنگهای مختلف استفاده میکند. هرگاه لازم باشد، آنها را درهم میآمیزد تا اثر هنر خود را به بهترین شکل ممکن به وجود آورد. یک معلّم هم پس از آشنایی با اصول و مراحل اجرای الگوهای گوناگون تدریس در عمل و هنگام ارائهی درس میتواند با تشخیص موقعیّت و توجّه به تواناییهای دانشآموزان و بر حسب نوع مفهوم، ترکیبی از الگوهای مختلف تدریس را به کار برد.
من در این طرح تلاش میکردم با استفاده از روشها و راهحلهای مختلف برای بهبود وضعیّت دانشآموز در اشکلات املایی رایج، به ویژه تقویت حافظهی دیداری گام بردارم. در این راستا سعی میکردم به علائق دانشآموزان توجّه نمایم. به ویژه به روشهایی که با بازی و مسابقه همراه بودم؛ تا با ایجاد علاقه در دانشآموزان آنان را به فعّالیّت واداشته و آموزش درس املا را برایشان، جذّاب و شیرین کنم.در پایان بایست پذیرفت که درس املا نیز مانند سایر دروس نیاز به توجّه و بازنگری دارد و در این زمینه رویآوردن به روشهای فعّال تدریس، توجّه به علاقهی دانشآموزان، اجتنابناپذیر است. بدین منظور میبایست ابتدا در نگرش و نحوهی برداشت همکاران از این درس و سپس نحوهی تدریس آن بازنگریهای جدّی صورت پذیرد تا یادگیری سریعتر و ماندگارتر ایجاد شود.درست وخوانا نوشتن ، بخشی از رشد مهارت های زبانی و سواد آموزی دانش آموزان است . تلاش فراوانی صورت می گیرد تا دانش آموزان ضمن آشنا شدن با نماد ها ی اصوات که همان حروف هستند ، بتوانند زبان گفتاری را به زبان نوشتاری تبدیل کنند. درست ،خوانا و زیبا نویسی دانش آموزان از مهم ترین اهداف آموزش نوشتن در دوره ابتدایی است .نکا تی که باید در آموزش «دیکته» و«نوشتن» به دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :
1- درست دست گرفتن قلم .
2- به اندازه لازم به قلم فشار وارد آوردن هنگام نوشتن .
3- رعایت فاصله مناسب سر با کاغذ .
4- دقت در درست نویسی و کم خط زدن و پاک کردن .
5- دقت درتعداد دندانه های حروف در هنگام دیکته .
6- دقت در نقطه گذاری وتعداد نقطه ها .
7- جدا نویسی حروف بر اساس قواعد زبان فارسی .
8- حروفی که نوشته می شوند ولی خوانده نمی شوند .
بدون شک ، توانایی های نوشتن دانش آموزان متاثر از عوامل مختلفی می باشد که شامل عوامل جسمی،محیطی،ابزاری و شناختی دانش آموز است.
ارائه پیشنهادات
ـ همکاران محترم قبل از هر اقدامی علّت مشکل را پیدا کنند و بعد با ارتباط صمیمانه ی خود با شاگردان مشکل را برطرف نمایند.
ـ برای یاد گیری نشانهها از روش چند حسی استفاده نمایند زیرا این روش باعث یاد گیری بهتر میشود.
ـ از پروندهی دانش آموزان استفاده کنند که نیاز ضروری است برای شناخت اولیه شاگرد.
ـ تشکیل جلسات آموزش خانواده هر ماه یکبار. زیرا خانواده نقش اساسی را در آموزش و تربیت فرزندان ایفا می کند و هر چه رابطه و تعامل بین خانواده و مدرسه یعنی والدین دانش آموزان با معلّم بیشتر باشد مطمئناً این تاثیرگذاری بیشتر است.
ـ در تدریس خود از الگوی یادسپاری استفاده نمایند زیرا یادگیری برای دانش آموزان با این روش راحتترشده و مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان میماند.
ـ از دادن تکالیف بی هدف در منزل بپرهیزند.
ـ از آن جایی که آگاهی از پیشرفت در ایجاد انگیزه تاثیر بسیار دارد، پس نیاز است که دانش آموز را از پیشرفتش آگاه کرده و نقاط قوتش را برجسته نمایند.